2014-03-03
Rüsselsheim. Odjechany, mocny i zadziorny: mini crossover ADAM ROCKS to przyjemność z jazdy pod gołym niebem i smak niezapomnianych przygód. Nowa wersja ADAMa zadebiutowała na tegorocznym Salonie Samochodowym w Genewie (6-16 marca). Dołączając do starszych braci - ADAMa JAM, ADAMa GLAM oraz ADAMa SLAM. ADAM ROCKS wnosi kolejne możliwości personalizacji do swojej rodziny, umacniając jej niekwestionowaną pozycję lidera w tej dziedzinie. Kiedy ADAM ROCKS został zaprezentowany jako model koncepcyjny zaledwie 12 miesięcy temu w Genewie, spotkał się z tak dużym uznaniem, że nowe władze firmy szybko podjęły decyzję o wcieleniu tego projektu w życie. ADAM ROCKS pojawi się na europejskich drogach już latem bieżącego roku.
Najnowszy model w gamie Opla ADAMa mierzy zaledwie 3,74 m długości, ale drzemie w nim wielka pasja odkrywania zarówno miejskich dróg, jak i tych oddalonych. Sterowany elektrycznie, otwierany dach Swing Top dostępny w standardzie, elementy zabezpieczające dolne partie nadwozia oraz podwyższone o 15 mm zawieszenie - ADAM ROCKS, jako pierwszy 3-drzwiowy miejski mini crossover o długości poniżej 4 m, otwiera nową niszę rynku motoryzacyjnego. Aby nadać również wnętrzu wyjątkowy charakter, projektanci Opla opracowali nowe elementy dekoracyjne i tapicerki, które nie występują w żadnej innej wersji ADAMa. Oprócz wielu rozwiązań podnoszących poziom bezpieczeństwa i komfortu – jak np. zaawansowany system wspomagania parkowania – ADAM ROCKS wyposażony został również w IntelliLink, najnowocześniejszy system multimedialny Opla. Umożliwia on płynną integrację funkcjonalności smartfona z pojazdem. Współpracuje zarówno z urządzeniami opartymi na systemie operacyjnym Android, jak również iOS firmy Apple. To bez wątpienia najlepiej skomunikowany ze światem mały samochód miejski.
ADAM ROCKS to nie tylko nowa stylistyka - to również premiera nowej generacji jednostek napędowych. W tym miejskim twardzielu dostępny będzie m.in. nowy, 3-cylindrowy silnik benzynowy 1.0 Turbo ECOTEC® Direct Injection. Ta innowacyjna, kompaktowa konstrukcja wyznacza nowe standardy dla małolitrażowych silników 3-cylindrowych. Pokaźnej mocy 115 KM towarzyszy imponujący moment obrotowy w dolnym zakresie obrotów (166 Nm) oraz nieprzeciętna wydajność, z zużyciem paliwa na poziomie 4,3 l/100 km (zgodnie ze znormalizowanym cyklem pomiarowym NEDC, New European Driving Cycle, służącym ocenie toksyczności spalin i zużycia paliwa). Wraz z jednostką 1.0 Turbo ECOTEC®Direct Injection debiutuje 6-stopniowa manualna skrzynia biegów o kompaktowych wymiarach, zapewniająca najwyższy komfort i precyzję zmiany przełożeń.
„Wraz z modelem ROCKS, ADAM wkracza na nowe terytorium” – mówi dr Karl-Thomas Neumann, prezes zarządu Opla. „W wyjątkowy sposób łączy muskularność crossovera z radością jazdy pod otwartym niebem. Jak wszystkie wersje ADAMa, również ROCKS jest nie tylko najlepiej skomunikowanym małym samochodem, ale również prawdziwym mistrzem personalizacji, dzięki czemu praktycznie każdy jego egzemplarz będzie jedyny w swoim rodzaju. A do tego dochodzi
nowa generacja silników oraz skrzyń biegów, wyposażonych w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne. Jesteśmy dumni z tego, że w zaledwie 12 miesięcy nasz zespół uczynił ADAMa ROCKS jednym z najgorętszych wydarzeń Salonu Samochodowego w Genewie 2014”.
Zaprojektowany, by wyróżniać
Inspirowany wyczynami atletycznych parkourowców, którzy swobodnie przemieszczają się po meandrach miejskiego krajobrazu, doskonale się przy tym bawiąc, ADAM ROCKS otwiera nową niszę w segmencie małych samochodów miejskich - trzydrzwiowych mini crossoverów. Najmniejszy porównywalny model konkurencji jest ok. 40 cm dłuższy. Wyrazista stylistyka, podwyższone zawieszenie, muskularna sylwetka oraz błyskawicznie otwierany dach Swing Top przemówią do wszystkich, którzy szukają poczucia wolności, zarówno w miejskiej dżungli, jak i poza utartym szlakiem.
Swój postawny wygląd ADAM ROCKS zawdzięcza podwyższonemu o 15 mm nadwoziu, co optycznie poszerza jego sylwetkę i zwiększa prześwit. Poszczególne elementy podwozia zostały zmodyfikowane, w tym amortyzatory, sprężyny, geometria tylnego zawieszenia oraz układ kierowniczy. Z nową stylistyką doskonale komponują się zarówno standardowe 17-calowe aluminiowe felgi, jak i 18-calowe koła, dostępne jako wyposażenie dodatkowe. Obręcze można spersonalizować za pomocą specjalnych nakładek we wzorze „Wild” dostępnych w rozmaitych kolorach, unikalnych dla modelu ROCKS.
Masywną i muskularną estetykę samochodu podkreślają antracytowe elementy ochronne biegnące wokół całego nadwozia. Trapezoidalna osłona chłodnicy z chromowaną listwą z logo marki jest osadzona w antracytowej przedniej nakładce chroniącej zderzak. Kontrastują z nią również srebrne, matowe oprawy w kształcie bumerangu, otaczające klosze przednich świateł przeciwmgielnych i kierunkowskazów oraz świateł cofania i tylnych przeciwmgielnych. Światła do jazdy dziennej oraz światła tylne w technologii LED także należą do wyposażenia standardowego. Całości wizerunku dopełniają srebrne osłony najazdowe z przodu i z tyłu oraz wyraźnie wyeksponowana, chromowana końcówka wydechu.
Podobnie jak pozostałe wersje ADAMa, ROCKS jest mistrzem personalizacji. Górna część nadwozia optycznie oddzielona od dolnej – tak samo jak w wersjach JAM, GLAM i SLAM – pozwala łączyć różne kolory nadwozia i dachu. Wraz z ADAMem ROCKS pojawią się nowe kolory lakieru, na przykład jaskrawożółty „Goldbusters”. Obecnie w palecie barw oferowanych jest łącznie 18 kolorów nadwozia i 6 kolorów dachu.
Przyjemność z jazdy z otwartym dachem w mieście i poza nim
Mimo surowej stylizacji „twardziela”, ROCKS pozwala na takie ekstrawagancje jak jazda z otwartym dachem. Wystarczy złożyć, stanowiący wyposażenie standardowe, płócienny dach Swing Top. Po naciśnięciu przycisku na desce rozdzielczej w ciągu zaledwie 5 sekund dach składa się w całości, aż do słupków C. Mechanizm nie wpływa negatywnie na sztywność konstrukcji nadwozia, ani na funkcjonalność samochodu, a złożony dach nie ogranicza przestrzeni bagażowej auta.
Konstrukcja dachu zapewnia doskonałą izolację akustyczną. W solidnym trójwarstwowym poszyciu zastosowano niezwykle trwałą, neoprenową warstwę środkową, zapewniającą ochronę termiczną. Dach Swing Top jest dostępny w trzech kolorach – czarnym, ciemnobrązowym „Sweet Coffee” i jasnobrązowym „Light Oak” – każdy z nich można łączyć z różnymi kolorami nadwozia.
Wyjątkowe wnętrze z bezkonkurencyjnym systemem łączności
Wnętrze samochodu zwraca uwagę wyrazistym charakterem. Zaprojektowano dwie nowe opcje wykończenia wnętrza, zarezerwowane tylko dla tej wersji modelu. Ekskluzywne rozwiązania stylistyczne w miniaturowym pogromcy miejskich szlaków dotyczą zestawu wskaźników kierowcy, kolorów tapicerki foteli i elementów drzwi oraz innych detali. Jedna ze wspomnianych opcji pochodzi bezpośrednio z koncepcyjnego modelu ADAMa ROCKS, zaprezentowanego w ubiegłym roku w Genewie, i obejmuje: sportową, elegancką, jasnoorzechową tapicerkę materiałową łączoną ze skórą sztuczną Morrocana, którą ozdobione są fotele i panele drzwi oraz pokryte skórą koło kierownicy, dźwignię zmiany biegów i hamulca ręcznego, a także detale wykończenia ze wzorem „Surf”. W drugiej wersji zastosowano opcję kolorystyczną „Coffee Bean”, czyli ciemny brąz foteli i czerń kabiny ożywione jasnoniebieskimi przeszyciami. Oczywiście dla ADAMa ROCKS oferowane są niemal wszystkie opcje personalizacji dostępne w pozostałych wersjach modelu.
ADAM ROCKS może być wyposażony w zaawansowany system multimedialny IntelliLink, oferujący najnowocześniejsze opcje łączności i dostęp do aplikacji. IntelliLink jest w pełni kompatybilny z najnowszymi smartfonami z systemem operacyjnym Android oraz iOS firmy Apple. Umożliwia podłączenie zewnętrznych urządzeń przez złącza USB i Bluetooth® oraz strumieniowe odtwarzanie plików audio. W skład systemu wchodzi 7 calowy kolorowy ekran dotykowy wysokiej rozdzielczości i siedem głośników. IntelliLink w ADAMie ROCKS umożliwia korzystanie z nawigacji BringGo oraz aplikacji StitcherTM i TuneIn.
Po podłączeniu urządzenia firmy Apple do systemu IntelliLink, aplikacja SIRI EYES FREE1 umożliwia sterowanie wybranymi funkcjonalnościami za pomocą komend głosowych. Kierowca może na przykład odsłuchiwać przychodzące wiadomości SMS lub dyktować treść wiadomości do wysłania. Wszystko to bez odrywania wzroku od drogi, a rąk – od kierownicy. IntelliLink to wyróżniana nagrodami, bezpieczna i prosta w obsłudze technologia oferowana w przystępnej cenie. Sprawia ona, że ROCKS jest najlepiej skomunikowanym ze światem małym samochodem na rynku, podobnie jak pozostałe wersje Opla ADAMa.
Supernowoczesny, nowy silnik 1.0 Turbo ECOTEC® Direct Injection o mocy do 115 KM
ADAM ROCKS będzie napędzany zupełnie nowym, trzycylindrowym silnikiem Opla 1.0 Turbo ECOTEC® z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem. Poziom hałasu i wibracji generowanych przez jednostkę, która pod wieloma względami przewyższa nawet swoich czterocylindrowych rywali, należy do najniższych wśród silników trzycylindrowych. Ten silnik nowej generacji imponuje także wysokim momentem obrotowym dostępnym w niskim zakresie obrotów: 166 Nm już od 1800 obr./min. Najważniejsze rozwiązania decydujące o efektywności kompaktowego, wykonanego w całości z aluminium, silnika z turbosprężarką to bezpośredni wtrysk paliwa, układ zmiennych faz rozrządu, odłączana pompa cieczy chłodzącej i zintegrowany kolektor wydechowy. Pomagająca oszczędzać paliwo technologia Start/Stop oferowana jest w standardzie. Nowy silnik 1.0 Turbo ECOTEC® Direct Injection jest dostępny w dwóch wariantach różniących się mocą: 66 kW/90 KM i 85 kW/115 KM. Zużycie paliwa to zaledwie 4,3 l/100 km – świetny wynik jak na silnik benzynowy (na podstawie wstępnych wyników testu NEDC). Nowa jednostka jest najmocniejszą w ofercie silników benzynowych ADAMa, obok trzech znanych już wolnossących silników czterocylindrowych (1.2 l 51 kW/70 KM i 115 Nm oraz 1.4 l 64 kW/87 KM lub 74 kW/100 KM, z których każdy osiąga 130 Nm maksymalnego momentu obrotowego).
Wraz z modelem ADAM ROCKS debiutują nie tylko nowe silniki, ale także skrzynie biegów. Obydwie wersje silnika 1.0 Turbo ECOTEC® Direct Injection współpracują z zupełnie nowymi, kompaktowymi sześciobiegowymi przekładniami manualnymi. Skrzynie te zostały opracowane pod kątem poprawy efektywności (poprzez obniżenie tarcia wewnętrznego) i kultury pracy, czyli komfortu, tempa, precyzji i płynności zmiany przełożeń.
Sprzedaż ADAMa ROCKS po genewskiej premierze rozpocznie się na początku lata. Wtedy także zostaną ogłoszone jego ceny. Uruchomienie produkcji w Eisenach, w Niemczech, zaplanowano na sierpień 2014 roku.
1 Aplikacja kompatybilna tylko z urządzeniami firmy Apple, obecnie niedostępna w języku polskim